TYPOGRAFIA

Typografia

Fontit, otsikointi, sisennykset, palstat..

Typografialla käsitetään suurempi kokonaisuus, se käsittää kaikki tekstiin ja ryhmittelyyn liittyvät asiat. 

Päämäränä typografialla on helpottaa viestin oikeanlaista välittymistä. Typografia antaa kirjoitetulle kielelle halutunlaisen visuaalisen muodon.



Ennen kirjaisinvalintaa tulee pohtia seuraavia asioita:

-Kuka on asiakas?
Mikä on asiakkaan toimiala?
Millainen on kohderyhmä?
Mikä on painotuotteen tavoite?

Graafisen suunnittelun tavoitteena on kirkastaa brändiä ja luoda se.

Esimerkkejä voi etsä esim. eri kaupunkien graafisesta ohjeistuksesta:




Graafisessa näytössä tulee kirjoittaa läpi valitun fontin kirjoitusasut seuraavasti:

-SUURAAKKOSET
-pienet aakkoset
-Numerot
-Erikoismerkit (€, #,@, &...)


Tekstihierarkia

Mitkä asiat ovat tärkeitä!

-Pääotsikko
-Väliotsikko
-Leipäteksti

Riittävän suuret kokoerot!


Tunnus, Logo

Eri mittakaavassa ja julkaisuissa toimivat logot, 
muodot PNG, PDF, JPEG..

Logoissa ja tunnuksissa on oltava tyhjää tilaa ympärillä (suoja-alue)
lisäksi marginaalit!
Alla esimerkki asettelusta:





NOUN Project, maksullinen ikonikirjasto!

Gridit (ruudukko) voi luoda ns. pohjan julkaisuille, tällöin tuotokset pysyvät yhtenäisinä.



GRAAFINEN OHJEISTUS

-Fonttimääritykset (julkaisu ja sähköinen ympäristö)
  • Otsikot
  • rivivälit
  • leipäteksti  
-Värimääritykset ja mistä ne tulevat!

-Yrityksen ydin, "tarina" ja mistä ne tulevat.

FONTTI  (Kirjainperheet)

  • Antikva = Päätteellinen
  • Groteski = Päätteetön kirjasin
  • Kalligraafinen= Käsialaa jäljittelevä
  • Fantasia = kokeileva kirjasintyyppi

(Voit testata fontin luettavuutta peittämällä puolet tekstistä pituussuunnassa)

GRAAFINEN SUUNNITTELU


Typografian keskeiset käsitteet

VERSAALI = SUURAAKKOSET, TASAKORKUISET, VIEVÄT PALJON TILAA
gemena = pienaakkoset
KAPITEELI = PIENAAKKOSTEN KOKOISET SUURAAKKOSET


Anfangi = Iso, useamman rivin korkuinen alkukirjain aloituskappaleessa (kirjat, raamattu)




Kursiivi = kirjainten muoto

On erilainen kuin pystyssä kirjainlajissa, riittävä muotokontrasti.

Lihavointi = Kursiivia näyttävämpi tehostustapa, tieto ja oppikirjoissa.



RIVIVÄLI

Jos esim. fontin koko on 8, riviväli suositellaan 10-14, eli suurempi. n. 120%

Kirjaisin koko leipätekstissä hyvä esim. 9 fonttikoko.

Illustrator->Window->type->character


LUETTAVUUS

  • Fontin luonne
  • Fontin pistekoko
  • riviväli
  • kirjainvälit

RIVI-JA RIVIN PITUUS

Ihanteellinen rivin pituus on 55-60 merkkiä.

Tällainen rivin pituus, on siis kaikkein ihanteellisin pituus.


Minimi 35-45 merkkiä.

Minimi rivin pituus on tällainen pituus.


Maksimi pituus on 90 merkkiä.

Maksimi rivin pituus yltää reilusti yli puolenvälin tavallisella A4 kokoisella paperilla..


PALSTA

-oikeareunainen palsta
-vasemman reunan liehu
-tasapalsta
-keskitetty palsta







leski - ja orpo print = viimeiset rivit)

Window->type->character->paragraf



Otsikot - ja otsikkohierarkiat

  • Otsikot mielummin pienaakkosin, suuraakkoset ovat tilaavieviä ja "rumia"
  • Rivitys vaikuttaa ajatussisältöön ja ulkonäkö
  • Rivittäminen tasapainoiseksi (3-rivi, keskimmäinen pisin)
  • Pikkusanat uuden rivin alkuun
  • vältä tavutusta
  • 3 fontin yhdistelmä paras Combo!, toisiinsa sopivat fontit.


Kontrastit

  • Koko kontrasti
  • Muotokontrasti
  • Vahvuuskontrasti
  • (Väri kontrasti)






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Raportin teko, illustrator

Graafisen suunnittelun kulmakiviä

Kuinka upotan Pinterest taulun blogiin