Graafisen suunnittelun kulmakiviä
Graafisen suunnittelun kulmakiviä...
TAITTO JA SOMMITTELU
RR- Ryhmitä ja rytmitä (Proximity)
- Työstettäessä graafista julkaisua tai muuta materiaalissa on mietittävä tarkoin miten tekstiin saa oikean rytmin, jotta se on selkeä tulkita. Tekstin ja kuvien oikeanlainen sijoittelu kulloiseenkin julkaisuun luo ammattimaisen sekä esteettisen tulkinnan.
- Älä ripottele tekstiä tai kuvia. Luo selkeitä ryhmiä
- Rytmitä ryhmät
Alla kuvaesimerkit (hyvä RR vs. huono RR):
Tyhja/Negatiivinen TILA
Graafisessa suunnittelussa ja taiteessa tyhjän tilan merkitys (negative spece) on merkittävä.
Tyhjä tila tarkoittaa tekstien/kuvien väliin jäävää tyhjää "käyttämätöntä"tilaa.
Joskus tyhjällä tilalla saattaa olla kaksoismerkitys, jolloin tyhjä tila muodostaa esim. toisen kuvion, riippuen siitä miten julkaisua katsoo. Tämän ei kuitenkaan tulisi olla rauhaton, vaan antaa ensin vaikutelman tyhjästä tilasta, vaikka tämä limittyykin toiseen kuvaan saumattomasti.
Alla kuva esimerkit tällaisista julkaisusta:
Negative space vs. positive space
- Negatiivinen tila, eli ns. tyhjä tila, antaa huomioin positiiviselle tilalle, eli ns. täytetylle tilalle joka sisältää kuvaa, tekstiä, merkkejä, logon...
- Kummatkin tilat ovat yhtä tärkeitä, jos ei ole tyhjää tilaa, ei täytetty tila saa huomiota.
- Tyhjä tila julkaisussa luo arvokkaan tunnelman, koska kaikki ylimääräinen on jätety pois ja huomio on vain tuotu yhteen "tärkeimpään" asiaan, jonka arvo korostuu entisestään, koska sille on annettu niin suuri huomio.
Alla esimerkkejä, jossa tyhjän tilan vuoksi julkaisussa olava positiivinen tila on saanut suuren arvon:
Linjaukset/Grid
Linjauksilla on julkaisuun nähden on suora yhteys sen selkeyteen. Kun julkaisuun on tehty selkeät linjaukset kuvien ja tekstin suhteen sitä on helpompi tulkita.
Linjauksista puhuttaessa voi ajatella julkaisua, kuin se olisi jaettu osioihin tai sen pohjalla olisi säännön mukainen taulukko. Kuvat, tekstit ja merkit ovat linjassa suhteessa toisiinsa, esim. samalla korkeudella alareunaan nähden tai samalla etäisyydellä reunaan nähden.
Alla esimerkit kuvina:
YOUTUBE
(Graphic design grid)
Kontrastit
Kontrastit julkaisuissa kiinnittävät huomion olennaisiin asioihin ja korostavat tärkeimpää infoa, jota halutaan "nostaa" korkeampaan arvoon.
Kontrastit voivat esimerkiksi olla:
- Värein luodut kontrastit (vasta värit, värien kontrastit vaalean ja tumman välillä..)
- Kirjainten kokoerot
- pintojen struktuurit
Alla esimerkkejä kuvina:
Esittämistapa (Repetition)
Esittämistapa tarkoittaa tyylillisiä eroja. Voidaan miettiä myös ns. "Genrenä".
Minkälaisen tai minkä henkisen julkaisun haluat tehdä ja mitkä elementit pitää valita, jolloin julkaisu henkii toivottua tulosta.
Asiakastyötä mietittäessä on hyvä tehdä taustatutkimuksia ja tutustua yrityksen toimialaan, asiakaskuntaan sekä värien merkityksiin kulttuureiden ja mielikuvien perusteella.
Typografialla, väreillä, asettelulla (rytmitykset ja linjaukset) luodaan kokonaiskuva, eli genre. (esittämistapa).
Alla erilaisia esimerkkejä erilaisista esittämistavoista:
Linkissä graafisen suunnittelun perusohjeita ja merkityksiä:
YOUTUBE
(Graafisen suunnittelun perusteet: alkeet)
Kommentit
Lähetä kommentti